fredag 30 december 2011

Gissa vad detta är?

 Jo en äggost form i hårdplast.
Denna form härstammar från Flatön. Originalet är gjort i trä.
Men de finns inte att köpa utan går i arv inom familjen eller så finns de på museum.
Jag fick för mig att jag ska bjuda på äggost till efterrätt på nyårsafton. Jag hittade inte min beskrivning utan fick ut och googla. Den första beskrivningen jag hittade hade en länk till en firma som säljer dessa formar. Jag beställde formen i tisdags och den kom idag fredageftermiddag när jag precis hade börjat att röra ihop det hela. Tidigare har jag hällt det hela i en sil men det blir ju tio gånger finare med en sån här fin form.
Här håller jag på att fylla formen med ostmassan
 som jag varvar med lite socker och vaniljsocker.
Nu ska den stå svalt tills i morgon.
Sen ska den ätas tillsammans med blåbärssylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar