söndag 4 september 2011

Lördagen grillning.

Upp klockan 6.00 på morgonen och iväg med bil och släp.
För det ska grillas en gris till en 70 årsfest.
Det var en hel vetenskap för att grisen ska bli som bäst.
Men knaperstekt svål och till det hela ska det serveras en salladsbuffe och
potatis, typ gratäng. Det såg himla gott ut och jag fick provsmaka och det var himla saftigt och smakade hur gott som helst.
(Fast jag kan förstå folk som slutar äta kött när de ser grisen.)
Cecilie instuerar mig hur det hela ska gå till.
Jag har fått låna hennes förkläde, för att jag ska kunna hjälpa till
att fylla skålar med olika sallader.
Tack Cille vi hade himla roligt i köket. Jag lärde mig snabbt och till
slut så instuerade jag Cille också. Man är väl van vid att ta komandot!!
Innan Cille och jag skulle starta med potatis och övriga sallader
så hann jag med att sitta i solen och sticka och lyssna på danska språket.
Grillmästaren är i serverings tagen.
Gäster fick klara besked att skärbrädan var hans
och man fick inte peka med fingrarna på brädan.
För då kanske fingrarna följde med och det ville han inte
ha på sitt samvete. Knivarna var ju vassa.
Som om det inte var nog med grillning på dagen så blev det grillat hemma
på kvällen också. Mmmm så gott det var.
Tack för en trevlig helg med mycket prat och skrattande.
Men man var trött när kvällen kom, jag erkänner att jag nickade till med huvudet vid ett flertal tillfällen i uterummet.
Vi kommer gärna och hjälper till fler gånger om inte annat så kan vi springa i vägen och förvirra gästerna med vårt konstiga språk.

1 kommentar:

  1. Så häftigt, med helgrillad gris, hade jag velat prova!

    Kul att du hittade till min blogg och vill vara med i min utlottning. Nu hittade ju jag till dej också!

    Ha det bra och Lycka till!

    SvaraRadera