måndag 15 augusti 2011

Semesterstickningar

Den här fin halsduken köpte jag garn till när jag var i Kolding.
När vi var på hemväg från semestern i Mosel.
Superenkel att sticka, man lägger upp 40 maskor och stickar 28 varv slätstickning.
Sen maskar man av de 17 mittersta maskorna, lägger upp 17 nya maskor på nästa varv,
stickar 28 varv slätstickning och maskar av de 17 mittersta maskorna igen. Så gör man tills man stickat upp två eller tre nystan garn. Sen vänder man "garnbiten" ut och in i hålen man maskat av. Precis som när man bakar klenäter. Jag tyckte det blev jättefräck.
Garnet är ett tunt ullgarn
Nu har ytterligare en Pippi tröja sett dagens ljus.
Det ska bli en 1-årspresent.
Garnet är ett norskt tunt ullgarn som jag inhandlat när
vi var en sväng i Kinna. Nu ska där bara knappar i .
Knapparna är inköpta i bästa stickaffären i Mörarp
hos Ulla-Britt.
Nu måste jag sticka färdigt min väst för nu börjar snart stickcaféet i Mörarp.
Då ska jag ta tag i min beiga kofta, har bara ärmarna kvar.
Men det tar emot att börja på dom för de ser så stora ut på bilden.
Tror att jag får göra om mönstret lite.

2 kommentarer:

  1. Man skulle väl maska av 6 maskor ena varvet o nästa varv lägga upp igen...eller så gör jag fel, här oxå...:)

    SvaraRadera
  2. Jag fick för mig att det var 17 maskor. Men jag hade inte mönstert framför mig när jag skrev. Kolla ditt mönster.

    SvaraRadera